torsdag 19. februar 2015

På PTØ-senteret i Hamar :)

Her kommer en oppdatering fra PTØ-senteret i Hamar! Vi er tilbake, og trener for fult :) Magnus, Daniel og ene assistenten for uten meg første uken. Må innrømme det var litt rart, jeg har vært her alle tre uker på samtlige tre-ukers opphold vi har hatt (begynner og blir endel..), men det passet bra at jeg var igjen hjemme sammen med storebror denne gangen. Førstedelen av uken brukte jeg på å være syk, og siste delen var satt av til "Rolltalk nettverk", ansvarsgruppemøte og ASK-IT kurs på Daniel sin skole. Uka gikk med andre ord veldig fort! Så dro jeg og Sebastian til Hamar med buss og tog fredag etter skolen. Det er vinterferie hjemme i Ålesund, så da passet det jo veldig bra at storebror ble med. Han og pappaen er i Sverige en tur med familien nå. Greit å ta turen når det ikke er så langt å kjøre.

Lørdag fikk vi første del av et massasje kurs her på senteret. De har startet opp med lørdagstilbud for oss som ikke drar hjem i helgene. Og et massasjekurs passet meg veldig bra! Daniel får mye massasje med assistentene, og med meg/pappaen når vi ikke har assistenter på jobb. Så kjekt med en gjennomgang, slik den blir best mulig!! Daniel er så stiv og spastisk at massasje nesten er helt nødvendig for å myke opp musklene hans litt!


En ivrig kar ;) Litt oppgira til å begynne med!

Ene habiliteringspedagogen her på senteret er utdannet innen massasje, og er veldig dyktig! Første del av kurset besto av massasje av bryst, rygg, hender og armer. Nå på lørdag skal vi ha andre del, som fokuserer på hofter, bein og føtter. Vi får teori, også går vi gjennom massasjeprogrammet, mens hun veileder oss.


Massasje av bryst! Daniel roet seg fort. Hjemme bruker vi alltid musikk når vi masserer, da slapper han godt av!


Pappa prøver seg på massasje av ryggen til Daniel. Siden han ikke klarer å slappe av på magen, ligger han på siden mens vi masserer. Vi gjør det alltid på en terapibenk til vanlig, så det blir ei bedre arbeidsstilling og det er lettere å komme til!


Og til slutt massasje av armene!

Søndag var det nydelig vintervær, og vi tok oss en tur med SnowComfort kjelken som vi får låne her på senteret. De som står her er ikke helt tilpasset Daniel, han trenger hjelp til å holde oppe overkroppen, og det er ikke brystvest på de som er her, men det går fint for kortere turer :)


Tester ut kjelken i skogen ved senteret!


Deilig med en tur ut!


Blid sa du? :)


Kan ikke klage på vinteren her i hvertfall ;) Flotte turmuligheter er her også, men det begrenser seg litt hvor man kan gå når man bare har manuell rullestol tilgjengelig!

Mandag var Daniel klar for trening sammen med de andre gutta igjen!


Klar for liggeprogrammet!


Sparker ball!


Daniel trener på å slappe av på magen! Han blir flinkere og flinkere! Det var ei stund vi bare kunne drømme om at han lå slik som dette!


Øver på å rulle!


Sitter selv inntil ribbevegg med armskinner og beinskinner på ;)

I morgen kommer "Freddy" fra Made for Movement på ettermiddagen for å tilpasse blant annet Daniel sin Innowalk. Han har plutselig vokst litt, og det merker man fort på hjelpmidlene hans! De må hele tiden tilpasses! Nå bør jeg virkelig finne senga, så eg er klar for en ny dag!

Klem fra Karina og Daniel ♥


Følger dere oss på facebook (Kjempen Daniel) og på Instagram (karinaeidem3)? Her oppdaterer jeg fra hverdagen vår!

2 kommentarer:

  1. En flink gutt.
    Hyggelig å se at han blir sterkere.
    Jeg forstår hvordan dere har det, for jeg har også en hjerneskade.

    SvarSlett
  2. Fint å se at han blir bedre.

    SvarSlett