onsdag 30. mars 2011

"INNOWALK"

Såg dere "Skaperen 2007"? Vist dere gjorde det, husker dere nok den rørende seieren som Ånund Olsen stakk av med! Det var vanskelig å ikke ha våte øyner da. Anund Olsen sin oppfinnelse viser seg å havne hos Daniel 4 år etter. Oppfinnelsen "Innowalk" skal hjelpe bevegleseshemmede barn med å gå. I dag tok Daniel sine første "skritt" i denne maskinen, på snart 6 mnd.

Prinsippet er enkelt; maskina går rett og slett for deg, ved hjelp av en motor som går på strøm. Maskinen er spesialtilpasset Daniel før han fikk den levert hit til Ålesund. Det tok et par timer med finjustering og prøving på sjukshuet her i dag, før den var klar til bruk. Ekspertisen kom hit for å gjøre dette, det er ikke noe en kan gjøre på egenhånd. Og den må justeres når Daniel vokser.

Siden det er ei dyr maskin, har vi den nå på utprøving i 4 uker med loggføring, før vi kan få et vedtak på at Daniel har nytte av den.


Daniel har fått på seg skoa han brukte i fjor sommer og høst før ulykken. Kuleste skoa på kuleste gutten ♥ Her ligger han og er litt spent på hva som skal skje :)



Daniel blir satt i maskinen for første gang. Det må enda litt småjusteringer til for at den er god nokk.



Du kan velge om du skal begynne å trakke sittende, eller om du vil reise deg først. Daniel reiser seg først her.



Oppe og går, med aktivitetsbordet forran seg.

Jeg hadde forberedt meg på at Daniel nokk ville klage og gråte litt under tilpassingen og prøvinga av INNOWALK. Venstre hoft er stiv, veldig stiv (så stiv at han skal på rtg og ul av den i morgen forhåpentligvis), å strekke på venstrebeinet er slettes ikke greit. Men dette gikk utrolg bra, og Daniel såg rett og slett til tider fornøyd og glad ut. Glad for å gå Daniel?

Vi tenker ikke over til hverdags hva det at vi kan gå (og stå) gjør for hele kroppen. Det gjør en når en har et barn som ikke har den funksjonen. Vi håper at når Daniel blir vant med å bevege på beina igjen, så blir blodsirkulasjonen hans bedre, han slipper de kalde hendene og føttene dårlig blodsirkulasjon gir. Tarmene vil fungere bedre. Det blir jo litt trening for han dette, så pulsen stiger og han får trent litt lungefunksjonen. Bevegelse i beina kan forebygge spasmer og smerter og kanskje bygge litt muskler? De store, flotte, sterke musklene han hadde etter noen år på beina, forsvant fort etter ulykken.

Og sist, men ikke minst; barn som ikke har kunnet gå har lært seg å gå igjen! Vi tror ikke på en slik mirakelkur for Daniel, men kanskje den kan lage noen nye baner i hodet hans, kanskje han får litt egenbevegelse i beina etterhvert? Daniel har jo gått i noen år før ulykken, kanskje gåbevegelsen vil gjøre at hjernen kan huske litt av det han gjorde før ulykken? Hvor fantastisk hadde ikke det vært!!?

Vi har spennende dager og uker forran oss :) Jeg håper dette blir en sukse! (Og vi hadde trengt et lite mirakel til også)

Se det rørende nyhetsinnslaget om "INNOWALK" her

14 kommentarer:

  1. ÅÅ så utrolig spennende! Håper virkelig han har nytte og glede av den :)Heia Daniel! Måtte muskler og hofte ha positiv effekt! Blir spennede å se :) Klemmer fra meg <3

    SvarSlett
  2. kor spennende ;)

    håper at det går så bra :)

    klemma fra monika

    SvarSlett
  3. Så spennende :) Håper dette går bra og prøveperioden blir vellykket :)

    Klem fra Marita

    SvarSlett
  4. Så flott!! Jeg håper og tror med dere! Mange klemmer fra oss <3

    SvarSlett
  5. Ja, jeg husker godt skaperen, og så flott at det ser ut til å ha blitt et supert hjelpemiddel. Jeg gleder meg til å følge dere videre i arbeide med denne.

    Nydelige bilder, og godt skrevne poster under her. Du har så mange reflekterte meninger, og er kjempeflink å formulere deg.

    Mange gode klemmer!

    SvarSlett
  6. Tusen takk for alle kommentarer! ♥ Jeg blir virkelig glad når jeg får så mange kommentarer :) Dette blir som dere sier, skikkelig spennende, og jeg håper virkelig Daniel kommer til å synest dette er gøy! Jeg har virkelig troa på at dette er super trening for kjempen vår! ♥

    Norunn: Ja, det er heilt fantastisk at dette kom ut av et slikt program. Kjekt at du liker måten jeg skriver på, bilda mine og at du vil følge med videre! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Is it possible to buy a second hand / used one innowalk?

      Slett
  7. Nei gud for en fantastisk oppfinnelse! det er jo som du sier, tarmfunksjonen vil vel komme igang,og blodsirkulasjonen i beina ikke minst, vil også bedre seg, og gutten ser jo ut som om han virkelig koser seg! og med det aktivitetsbrettet også, utroolig flott! Jeg fikk gode følelser når jeg så og leste dette. <3

    SvarSlett
  8. So kjempespennande! Du må gi tilbakemedlinger etterkvart på korleis det går :) Trur nok det blir en sånn her i huset også etterkvart.... Eg er innpå her kvar dag for å sjå etter nye innlegg - kjempespennende å følge dåkke alle :) Håper at Daniel godtar innowalken etterkvart og at den blir til stor nytte for han.

    SvarSlett
  9. Husker godt "Skaperen" jeg også, og jeg håper virkelig at Daniel får nytten av denne. Han ser så utrolig flott og fornøyd ut på bildene -helt herlig gutt!! Jeg jobber i barnehage selv, så du kan tro denne bloggen setter mine tanker i sving...:(

    SvarSlett
  10. Sliter med å få inn kommentarene her, blir borte når jeg skal legge dem inn. Prøver meg på nytt med denne ;)

    Dette er jo virkelig positive nyheter, så fantastisk at dere har fått tak i denne geniale oppfinnelsen :)
    Jeg har stor tro på at Daniel vil ha god nytte av denne. Og når det er sagt, så tror jeg på mirakler når det gjelder Daniel. Han har allerede bevist at han kan utrette det. Hvem hadde vel trodd han skulle komme seg så bra som han har klart til nå? Jeg bøyer meg i støvet av beundring for den gutten deres. Beundrer også dere, foreldre og storebror dere har virkelig vært flinke <3

    Håper dere ser positiv utvikling om ikke lenge, og at Daniel får beholde muligheten til å komme seg opp på beina også etter prøveperioden.

    Grøsset når jeg leste nyhetene på nett nå, om den 3 år gamle jenta som hadde den lignende ulykken inne i en barnehage. :(


    En stor varm klem til dere <3

    SvarSlett
  11. Hei Karina!
    Superspennende at dokke får prøve ut den innowalken altså! Daniel er kjempeflink å trene, og den kommer forhåpentligvis til å hjelpe han enda mer :D Tenker ekstra mye på dere idag da jeg las den forferdelige nyheten om den 3 år gamle jenta som var blitt funnet livløs i en bhg i nord. GRØSS!! Tenke også på dokke masse no når det nærma sej bursdagen til karane... Godt å høre at gullet har bra daga no iallfall! Det gleda oss alle!

    STOR klem

    SvarSlett
  12. Fikk dere tatt Rtg av venstre hofte? Hvordan gikk det?
    Mener ikke mase altså, bare håper alt gikk greit.

    Klem

    SvarSlett
  13. Tusen takk for alle kommentarer!! Ulykken i Tromsø er så ufattelig lik Daniel si ulykke, og jeg får vondt langt inn i hjerterota når jeg tenker på den stakkars jenta og hennes nærmeste. Og tankene mine går støtt og stadig til de.

    Marwinbror: Det blei tatt rtg og UL av venstre hofte på torsdag. UL fikk vi svar på med en gang, den såg ok ut. Rtg svaret fikk vi i dag, og det var også ok. Vi hadde blitt overrasket om de viste noe annet, men det var godt å få det bekreftet. Det er absolutt ikke å mase, det er så mye som skjer, og det er ikke altid like lett å huske å nevne hvordan det har gått. Klem tilbake!

    SvarSlett