mandag 30. mai 2011

Organdonasjon!


I skrivende stund avslutter gutten til Bente, som jeg har blitt kjent med gjennom bloggen Marvinbror`s blogg, en livsnødvendig operasjon. En transplantasjon. Marwin får farfar si nyre. Marwin har knapt rundet ett år, og har opplevd mer enn de fleste andre barn. Bare 23 dager gammel blei han livstruende sjuk, nyrene hans fungerer ikke som de skal og leker protein, de har bodd på sjukehuset siden. For noen dager siden pakket mamma Bente og resten av familien med seg alt pikkpakket som har samlet seg på et rom i løpet av en 15 måneders tid, og satte nesen mot Rikshospitalet, hvor Marwin i dag får ei ny nyre. Mawin var heldig, farfar kunne gi ene nyra si til Marwin, og gjør dette med den største selvfølgelighet ♥ Desverre er ikke alle så heldige, mange venter år på å bli transplantert, mange dør i køen.

I dag gjorde jeg noe jeg har gått og tenkt jeg skulle ha gjort lenge, jeg fylte ut et "Donorkort", som skal ligge i lommeboken, slik det er synlig at jeg vil gi fra meg organ dersom jeg dør i ei ulykke. Jeg kan redde mange mennesker på den måten. Jeg vet hvor kort det er mellom liv og død, og jeg vil ikke at Magnus skal stå alene med det valget om det skulle dukke opp. Jeg velger det selv.

Organdonasjon kan du lese om HER, donorkort kan du laste ned og printe ut HER. Jeg benyttet meg samtidig med tilbudet de har på t-skjorter, HER finner du nettbutikken.

Jeg håper mange andre også vil gjøre det samme.

Mine tanker har vært hos dere i dag, Bente! Jeg håper lille Marwin er flyttet på avdeling, og at transplantasjonen har gått bra. Det er vanskelig å sette seg inn i hvilke følelser og tanker som svirrer hos deg i dag, dere har jo ventet på dette så lenge, samtidig som at en ikke vil at barnet sitt skal gå gjennom en så alvorlig operasjon, og de smertene det fører med seg. Marwin er en tøffing og jeg håper han kommer seg fort! Jeg gleder meg til å følge dere videre! Klem ♥

5 kommentarer:

  1. Sender goder tanker til foreldra <3
    Det burde igrunn ha vært slik at man automatisk donnor, og heller måtte si fra hvis man ikke ville være. Tror mange kunne tenke seg dette men aldri tar stilling til det. Men hadde det vært andre veien derimot... Jeg er også nyresyk og må ha ny nyre etterhvert... Har selvfølgleig tatt stilling til at jeg vil være donnor selv. Kan ikke gi bort mine syke nyrer men har jo 5 andre organ som fungerer :-)
    Alle burde ta stilling til dette! Kjempebra at du tar det opp Karina, du hjelper kanskje til å redde noen liv med dette innlegget <3

    SvarSlett
  2. Veldig bra skrevet. Skal ta turen innom bloggen å lese den.
    Jeg har også fylt ut et donorkort , og jeg angrer ikke på det i det hele tatt. Det kan hjelpe så mange. Og jeg har tatt min stilling.

    SvarSlett
  3. Nå renner tårene her, snille snille Karina. Tusen takk for alle de gode tankene og varmende ord du har sendt oss. De betyr så mye <3

    Organdonasjon er så viktig, bare mens vi har vært på Riksen nå, har det vært minst 2 givere som vi vet om, der de har gitt et nytt liv til de som står i kø og trenger det så sårt <3

    Flott innlegg, og det gir mange muligheten til å ta stillling til hva de ønsker om de skulle komme i en situasjon der dette ville blitt et tema.


    En stor klem og takk til deg Karina <3

    SvarSlett
  4. Jeg er organdonor:) Følte skikkelig godt med meg selv etter jeg skrev under på de ordandonor papirene:)

    SvarSlett
  5. For de med iPhone kan man laste ned appen til Organdonasjon, og ha "donorkortet" som bilde på låst skjerm. Vet ikke om også Android har denne appen tilgjengelig. Jeg har både donorkort i lommeboka og på iPhonen min! Organdonasjon redder liv!

    SvarSlett